ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد تعطیلی ۴۰۰ معدن شن و ماسه در خراسان رضوی دلایل اعتراض خریداران پژو پارس ایران خودرو چه بود؟ آیا ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه دارد؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای افزایش حق مسکن ۱۴۰۳ کارگران چه بود؟ | معاون وزیر کار مُنکر شد اخبار فروش حواله خوردو جانبازان تکذیب شد قیمت توافقی با دلار ترجیحی | کالا‌ها با دلار چند تومانی وارد می‌شوند؟ یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند
سرخط خبرها

خراسان رضوی در صنعت غذا سرآمد است | سهم ناچیز استان از صنعت گردشگری

  • کد خبر: ۱۹۷۲۷۰
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۴
خراسان رضوی در صنعت غذا سرآمد است | سهم ناچیز استان از صنعت گردشگری
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هرچند خراسان رضوی در حوزه تولیدات غذایی با مشکلی مواجه نیست، اما در حوزه گردشگری با وجود سالانه ۳۳ میلیون زائر و گردشگر با چالش‌هایی مواجه بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز، فیروز ابراهیمی سه شنبه شب ۷ آذرماه، در چهارمین رویداد ستاره‌های صنعت غذا و گردشگری در مشهد افزود: خراسان رضوی در صنعت غذا و بسیاری از تولیدات این بخش سرآمد کشور است به طوری که ۹۰ درصد از تولید زعفران و ۶۰ درصد از تولید رب گوجه فرنگی و همچنین بخش قابل توجهی از فرآوری زیتون کشور به این استان تعلق دارد.

وی بیان کرد: هرچند خراسان رضوی در حوزه تولیدات غذایی با مشکلی مواجه نیست، اما در حوزه گردشگری با وجود سالانه ۳۳ میلیون زائر و گردشگر با چالش‌هایی مواجه بوده به طوری با در نظر گرفتن میانگین هزینه هزار دلار هر گردشگر در یک شهر باید آورده بالایی از وجود این تعداد گردشگر در خراسان رضوی بدست آید، اما شاخص‌های اقتصادی آن از جنس دیگری است به طوری که رتبه ۲۳ کشور را در سرانه درآمدی خانوار و رتبه ۲۷ را در وضعیت محیط کسب و کار کشور دارد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: براساس آخرین آمار این استان در زمره استان‌های با میزان بالای تورم قرار دارد به طوری که رتبه هجدهم را در بین استان‌های دیگر داشته، این در حالی است که ۶ هزار واحد صنعتی، حدود ۹۰۰ معدن و عسلویه معدنی در خواف، بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ واحد فنی و مهندسی یا تحقیق و توسعه در این استان فعال هستند، در بسیاری از محصولات کشاورزی و باغی سرآمد است و ظرفیت‌های گردشگری مذهبی مانند حرم امام رضا (ع) و مفاخر زیادی را در اختیار دارد.

ابراهیمی اظهار کرد: اگر ۳۳ میلیون زائر و گردشگر سالانه خراسان رضوی هر یک ۵۰۰ دلار در استان هزینه کنند، هزینه آنان در سال باید به ۱۷ میلیارد دلار برسد در حالی که کل ارزش سالانه تولیدات صنعتی و معدنی در استان ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: اگر میزان تورم سالانه و حقوق حقوق بگیران کشور را طی ۱۱ سال گذشته (۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱) محاسبه کنیم، در این مدت میانگین افزایش حقوق در کشور ۱۵.۵ درصد بوده در حالی که میانگین نرخ تورم کشور ۲۹.۱ درصد بوده لذا فاصله ۱۴ درصدی بین حقوق و تورم وجود داشته و هر ساله سفره مردم ۱۴ درصد کوچکتر شده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۲۲ میلیون حقوق بگیر در کشور وجود دارد که میانگین خانواده آنان ۳.۵ نفر است، اگر ۷۰ درصد از این تعداد متاهل باشند، در مجموع معیشت ۵۵ درصد از مردم ایران متاثر از حقوق است، لذا زائران و گردشگرانی که مشهد می‌آیند در زمره کسانی هستند که به صورت مستمر در طول ۱۱ سال سفره اشان در برابر تورم کوچک شده است.

ابراهیمی اظهار کرد: در صورتی می‌توان شاخص‌های اقتصادی خراسان رضوی را متناسب با صنعت گردشگری آن رونق داد که سفره مردم بزرگتر شود، زمانی که سفره مردم کوچک می‌شود، قدرت خرید آنان نیز کاهش یافته و کالای کمتری خریداری می‌کنند لذا بخش تولید نیز بی تاثیر نمی‌ماند و کالا‌ها در انبار‌ها دپو شده یا واحد‌های صنعتی کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید می‌کنند.

وی اضافه کرد: منابع کشورها، معادن و نفت و ... نیست بلکه نحوه صحیح مدیریت آن است، متاسفانه در حوزه اقتصاد از مدیریت تهی شدیم، حوزه‌های اقتصادی یکی از تخصصی‌ترین حوزه‌هایی است که علوم بشری با آن درگیر است، علم اقتصاد تنها علمی است که تمام عوامل بیرونی روی آن تاثیر می‌گذارد، اگر می‌خواهیم از این مشکلات اقتصادی رها شویم، باید حوزه اقتصادی را تخصصی ببینیم.

معاون وزیر صمت و رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در این همایش گفت: این دورهمی ها و نمایشگاه ها باعث همدلی و همگرایی بخش خصوصی می شود، امروز اگر اشتغال ایجاد می شود و توسعه اقتصادی و رفاهی برای مردم ایجاد می شود، نتیجه بخش خصوصی است.

رسولیان افزود: اعتقاد مقام معظم رهبری هم همین است و بر مردمی شدن اقتصاد تاکید کرده اند که اقتصاد به دست مردم اداره شود، امیدوارم این نمایشگاه بتواند وضعیت بهتری را برای بخشهای مختنلف اقتصادی بویژه برای خراسان رضوی که مهد غذا است، رقم بزند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->